Acceptera och släpp ...


 

Vi hör det ofta. Vi ska vara här och nu. Njutning finns i stunden. Känner inte du också att du ofta vill hålla fast vid yttre omständigheter som du håller ansvarig för möjligheten att kunna njuta av stunden. Sommarvärme, ledighet. Just nu sitter jag vid poolen, är ledig och solen skiner. Underbart! Men ska jag sluta njuta när solen går i moln, eller kan det vara så att jag kan njuta som jag gör, just för att solen kommer att gå i moln för eller senare. 

Många gånger får vi ångest för att semestern snart tar slut, badsäsongen är över och sommardagarna snart gör plats för Kalle Anka och risgrynsgröt.

Vad tar den sköna känslan som vi hade vägen då? Är den så beroende av yttre omständigheter? Eller är de olika yttre omständigheterna där för att kunna uppskatta de stunderna som vi njuter mest av? Eller ännu bättre, kan vi njuta oavsett omständigheterna?

Att njuta är ett tillstånd där vi inte gör motstånd mot det som är. Ett tillstånd där vi inte dömer eller känner oro. Det är då vi är i synk med den vi är. Ett tillstånd där vi inte är upptagna med rädslor eller andra negativa tankar. 

Klart att det är enklast när yttre omständigheterna hjälper till, men låt de inte vara avgörande! Det är upp till oss att välja. Acceptera och släpp det som var, för att sedan hitta något annat du kan fokusera på, något som tillåter dig att känna glädje igen. Acceptera och släpp, för att sedan kunna välja och fokusera på nya tankar som gynar ditt mående, istället för att hänga kvar i tankarna som lätt skapar ångest.

Hoppas du njuter av dagen!

Tack för denna gång!

Återkom gärna med dina tankar ...

Mvh Jon

PS: Tycker du om det jag skriver, så kan jag berätta om vår community "Din framtid behöver dig", där vi har digitala träffar med kortare workshops kring hur du kan samspela med livets möjligheter. 

Välkommen att höra av dig, så berättar jag mer.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tillhörighet

Utrymme att mötas ...