Utrymme att mötas ...







När fick du senast  möjligheten att spontant samtala kring medvetandet och andra stora livsfrågor med dina egna barn? Om du frågar min idag, så svarar jag: "Igår!"

Efter maten satt vi kvar och pratade om allt möjligt. Tallrikerna fick stå kvar medan samtalet bara fortsatte. Vi pratade om mina böcker och hur jag ser på livet, medan jag var nyfiken på hur mina söner ser på det. De är 18 och 20 år och har en hel del egna tankar som var mycket intressanta. Ibland gick våra tankar isär. Ibland lite, ibland milsvid. 

Ute hade det blivit mörkt och det enda ljuset i uterummet kom från två levande ljus. Vi märkte inte att klockan hade blivit 01.00 tills ett av ljusen var på väg att slockna.

Det som jag tar med mig från denna kväll är respekten för varandras sanningar, tålamodet att lyssna på varandras tankesätt och förmågan att möta varandras åsikter med respekt, utan att döma. Jag tar med mig stolheten som jag känner över båda sönerna och tacksamheten över att få en inblick i deras kloka tankar.

Det viktigaste var att alla kom tills tals och alla blev lyssnade på. Det var ok att i frågasätta varandra utan att döma. Vi ifrågasatte varandra ur nyfikenhet, inte för att ha rätt. Och därifrån hittade vi så småningom gemensam mark, alla utifrån sina egna upplevelser och egna sanningar.

Vi gav varandra det finaste som vi kan ge varandra. Utrymme... Utrymme att vara sig själv, utrymme att utforska och utrymme att tänka om. Visst är det en fin paradox ...  Det krävs utrymme för att vi ska komma varandra närmare.

Vem kommer du att ge lite mer utrymme idag?

Tack för denna gång!

Återkom gärna med dina tankar ...

Mvh Jon

PS: Tycker du om det jag skriver, så kan jag berätta om vår community "Din framtid behöver dig", där vi har digitala träffar med kortare workshops kring hur du kan samspela med livets möjligheter. 

Välkommen att höra av dig, så berättar jag mer.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Acceptera och släpp ...

Tillhörighet